Plaats

Treubstraat 178 7604 TK Almelo

Bel ons

+31 06-89077792

Volg ons :

Serotonine en uw gezondheid

Serotonine is een stof die aanwezig is in diverse voedingsmiddelen. Serotonine komt van nature voor in het lichaam, maar moet worden gestimuleerd om goed te kunnen functioneren. Het is bekend dat het een belangrijke invloed heeft op ons zenuwstelsel. 

Deze voedingsmiddelen zijn zeer voedzaam en essentieel voor het menselijk lichaam. Zenuwcellen in het lichaam maken gebruik van de serotonine die ons gedrag beïnvloedt. Ook een goed trainingschema maken kan bijdragen aan een verhoogd serotonine gehalte in ons lichaam. Naast voeding is beweging uiteraard ook erg belangrijk.

Voedingsmiddelen met een hoog serotoninegehalte

Voedingsmiddelen met serotonine zijn zeer gevarieerd. Er zijn er die serotonine bevatten in hoge concentratie, tot matig, tot kleine hoeveelheid. Hiertoe behoren walnoten en bakbananen, maar ook ananas en pruimen, kiwi’s en bananen. Net als bij elk ander soort voedsel moet de inname worden gereguleerd om het normale gedrag van de lichaamssystemen niet te beïnvloeden. Vergeet niet dat het van het niveau van inname afhangt hoe het onze stemming zal beïnvloeden. Aan de andere kant kan een te laag gehalte in het voedsel ook psychologische problemen veroorzaken; er moet dus enig bewustzijn zijn over hoe Serotonine voedsel in te nemen.

Bouwstenen van Serotonine

Er zijn ook andere soorten voedsel die helpen bij de productie van Serotonine in de hersenen. Deze voedingsmiddelen die fungeren als bouwstenen van Serotonine bevatten een soort aminozuur dat tryptofaan heet. Als we niet genoeg serotonine eten en de Serotonine-niveaus in ons lichaam laag zijn, verlangt ons lichaam van nature naar voedsel dat rijk is aan tryptofaan. Dit verklaart ons verlangen naar koolhydraten en junkfood om ons humeur te verbeteren. Enkele voedingsmiddelen die hiervoor geschikt zijn, zijn kalkoen, zuivelproducten zoals melk, yoghurt en verschillende soorten kaas, eieren en vis. Daarnaast zijn vlees, noten en bonen ook rijk aan tryptofaan.

Serotonine en groene groenten

Groene bladeren die rijk zijn aan magnesium zijn essentieel voor de productie van Serotonine in het menselijk lichaam. Groene bladeren bevatten ook B-vitamine en leiden tot de productie van Serotonine.

Serotonine en stress

Stress heeft een negatieve invloed op het serotonineniveau in het lichaam. Hoewel kortstondige stress nuttig kan zijn om het serotonine niveau te verhogen, heeft langdurige aanhoudende stress een zeer slechte invloed op het vermogen van het lichaam om Serotonine te produceren. In stressvolle tijden kan Serotonine Eten zeer nuttig zijn om de Serotonine niveaus in het lichaam gereguleerd te houden. Dit helpt voorkomen dat deze stress omslaat in een burn-out.

Woord van voorzichtigheid

Serotonine eten in combinatie met activiteiten die het serotonine niveau verhogen, zal in een mum van tijd de serotonine verhogen en zo de stemmingswisselingen in je lichaam reguleren. Enkele van deze activiteiten zijn elke dag een paar minuten in de zon gaan liggen, luisteren naar goede muziek zoals klassieke en vrolijke muziek, lid worden van leuke activiteiten clubs en samenzijn met mensen die hetzelfde doel nastreven.

Conclusie

Hoewel Serotonine heel goed is voor het lichaam en de stemming verhoogt, is het belangrijk in gedachten te houden dat een overmatige consumptie van voedingsmiddelen met Serotonine een negatief effect kan hebben. De beste weg naar geluk en een gezonde geest en lichaam is de combinatie van de juiste voeding en lichaamsbeweging.

Categorie :

Deel dit :